1.یَا عَلِیُ إِنَّ مِنَ الْیَقِینِ أَنْ لَا تُرْضِیَ أَحَداً بِسَخَطِ اللَّهِ .
یا على: از آثار یقین این است که رضایت هیچ کس را با خشم خداوند به دست نیارى.
تحف العقول / ترجمه جنتى، متن، ص: 15
شرح:
1. علما معمولا در ذیل احادیثی که معصومین علیهم السلام به یکدیگر سفارش هایی داشته باشند می فرمایند:این بزرگواران در واقع در مقام تعلیم ما هستند.
2. یا در عربی به عنوان حرف ندا می باشد حرف ندا چیزی است که متکلم برای متوجه ساختن مخاطب به خودش از آن استفاده می کند.
3. حالا در اینجا پیامبر با گفتن یا علی ، حضرت امیر المونین را متوجه به خود می کند که دراینجا برای اهل فن قابل دقت می باشد .
4. انّ از حروفی می با شد که دارای تاکید می باشد ومهم بودن جمله ی بعد از خودش را می رساند.
5. حالا جمله ای که اشرف مخلوقات به امیر المونین فرموده اند و با اِنّ تاکید شده است این می باشد که: از آثار یقین این است که رضایت هیچ کس را با خشم خداوند به دست نیارى
6. دلیل اینکه رضایت هیچ کس را با خشم خداوند به دست نیاوردن ، از آثار یقین می باشد اینست که کسی که باور دارد که خدایی و قیامتی وجود دارد و بی هدف ساخته نشده است * أَ فَحَسِبْتُمْ أَنَّما خَلَقْناکُمْ عَبَثاً وَ أَنَّکُمْ إِلَیْنا لا تُرْجَعُون _المؤمنون : 115آیا پنداشتید که شما را بیهوده آفریده ایم و اینکه شما به سوى ما بازگردانیده نمى شوید؟*
و می داند که دنیا انتهای کار او نیست و عاشق خدا شده است دیگر رضایت کسانی که بخواهند این شخص را از معشوق حقیقی خود جداکنند و او را به سمت جلوه ها ی به حسب ظاهر زیبا خود بکشانند ، بی ارزش و فاقد اعتبار است.
ما را در فهم خود از این احادیث معصومین علیهم السلام بی نصیب نگذارید.