2. وَ لَا تَحْمَدَ أَحَداً بِمَا آتَاکَ اللَّه‏

 و کسى را بر نعمتى که خدا بتو داده نستائى‏

تحف العقول / ترجمه جنتى، متن، ص: 15

شرح:

1. واو ، واو عطف می باشد لذا یا علی سر این جمله هم می آید.

2. حمد در لغت به معنای ستایش می باشد ودر مقابل ذم ّمی باشد.

3. در اینجا معنای حمد نزدیک به معنای شکر می باشد زیرا که شکر در مقابل نعمت می باشد واینجا هم حمد در مقابل نعمت آمده است.

4. حمد بالاصالة برای خدا می باشد در اینجا هم که حضرت می فرمایند:کسى را بر نعمتى که خدا بتو داده نستائى‏ علی الظاهر اینست که کسی را بالاصالة نستائی امّا اگر ستایش با این توجه باشد که کسی را که می ستائیم واسطه می باشد اشکالی ندارد مثلا بگوییم الحمدلله که خدا شمارا واسطه قرار داد تا فلان کار ما انجام شود و شما محبت کردید و...به صورتی که فراموش نشود غیر خدا همه واسطه ی خیر از جانب خدا می باشند 

ما را در فهم خود از این احادیث معصومین علیهم السلام بی نصیب نگذارید.